شنبه , 27 آوریل 2024 - 2:15 ق.ظ

برای تحقق افزایش صادرات باید ساختار سیستم اداری را چابک و پیشبرنده کرد

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اگرچه توسعه یافتگی بخش های مختلف اقتصاد کشور از جمله توسعه صادرات نیاز به ساختاری چابک و پیش برنده دارد اما برای تحقق آن باید ضمن تسهیل قوانین و مقررات مربوطه، کلیه امور این بخش را سیستماتیک کرد.

فرزاد کیاست روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، بر ضرورت بکارگیری از توان و ظرفیت‌ نخبگان دانشگاهی و متخصصان حوزه اقتصاد تاکید کرد و افزود: چون فرسودگی ذهنی و نبود و یا کمبود ایده های جدید و نوین سبب فرسایش اقتصاد یک کشور می شود ما باید با استفاده بیشتر از پتانسیل های موجود امکان بالندگی اقتصادی کشور را فراهم کنیم.

وی با بیان آنکه اقتصاد به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه‌یافتگی جوامع، نقش بی‌بدیلی در دیگر شاخص‌های کیفی زندگی فردی و اجتماعی دارد، گفت: رونق اقتصادی که در پی اشتغالزایی تخصصی و عام، رونق تولید، ساماندهی بازار داخلی، توسعه صادرات، کنترل هدفمند واردات، افزایش بهره‌وری از منابع طبیعی و داشته‌های سرزمینی، تبدیل مزیت‌های بومی به پتانسیل های رقابتی و مواردی از این دست حاصل می‌شود، تنها و تنها توسط ذهن خلاق و ایده‌پرداز امکان‌پذیر است.

وی بیان کرد: محیط اقتصادی یک محیط پویا است؛ بنابراین افرادی که در این محیط تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر هستند و یا ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری می‌کنند نیز باید در زمره افراد خلاق، مبدع و نوآور باشند تا بتوانند خود را با اقتضائات موجود مطابقت دهند و بر مبنای دانش روز و اصول آکادمیک و صدالبته تجربه میدانی و عملیاتی، بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

کیاست اظهار داشت: متاسفانه تغییر دولت‌ها نتوانسته سبب اصلاح رویکردهای اقتصادی شود چرا که علاوه بر فرسودگی ذهنی، سیستم اقتصادی کشور دچار نوعی کرختی و لختی است؛ این در حالیست که هر اقتصادی برای توسعه‌یافتگی به چابکی و سرعت عمل نیاز دارد. با توجه به این نکته می‌توان ادعا کرد یکی از دلایل اصلی کاهش حجم صادرات کشور وجود قوانین دست و پاگیر اداری پیچیده و وجود نهادها و مراکز متعدد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز است.

وی تصریح کرد: امروزه روزمرگی بیماری شایع مدیریتی و ادارات در کشور است که دغدغه اصلی تمام مدیران برای ارتقا و پویایی سازمان خود باید جهت‌گیری از وضعیت موجود به سمت وضعیت مطلوب باشد. بنابراین باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد تا بتوان براساس برنامه‌محوری به سوی رشد و سودآوری حرکت کرد.

کیاست ادامه داد: چابک‌سازی و اصلاح ساختار و از همه مهم‌تر بهره‌گیری از شرکت‌ها و ظرفیت‌های دانش بنیان باید در دستور کار قرارگیرد زیرا با استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان می‌توانیم به بهره‌وری مدنظر دست یابیم.

وی در پایان تاکید کرد: امروز علاوه بر توسعه بازار در داخل کشور، بایستی برنامه‌ریزی‌های دقیق در مسیر تحول در صادرات انجام شود، بنابراین نیاز امروز این است که با نگاهی علمی و با توجه تجربیات موفق بین‌المللی، صادرات را افزایش داده و جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود را توسعه دهیم.

درباره ی فرزاد کیاست

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطلب پیشنهادی

شرط لازم اما ناکافی

مشوق‌‌‌های مالیاتی به‌تنهایی نمی‌‌‌توانند زمینه‌‌‌ساز افزایش سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌‌‌برخوردار، تحرک بنگاه‌‌‌های اقتصادی یا حصول …

دیدگاهتان را بنویسید